Enschede-Losser

Het oppotten van Fuchsia's

Voor het oppotten van fuchsia’s is het van groot belang een goede potgrond te kiezen, die aan de volgende voorwaarden voldoet:

1. Luchtig zijn en goed drainerend;
  2. Water kunnen bufferen, zonder dat de zuurstof uit de grond verdwijnt;
  3. Niet snel dichtslaan bij regen of gieten;
  4. Goed voedingstoffen kunnen vasthouden
  5. Geen schadelijke stoffen bevatten

Als de potgrond aan deze eisen voldoet, zullen de planten nooit uitvallen door te veel water, tenminste als je ze niet verzuipt.

De fuchsia altijd luchtig overpotten, dus de grond niet aandrukken! De plant in de pot , potgrond erbij en twee keer met de pot op de grond of tafel tikken, zodat de potgrond zich zet.

Direct na het overpotten water geven. Bij de meeste potgrond hoeft er de eerste weken niet bemest te worden, omdat de potgrond over het algemeen voeding bevat.

Bij de keuze van de pot voor de plant kies ik zelf graag een grote pot, omdat je dan niet zoveel hoeft over te potten.

Maar hierbij niet overdrijven! Dus niet bijv. van maat 7 naar 21 gaan. Maar van 7 naar 12 cm is geen probleem.

Anderen zweren bij het plaatsen van een plant in een pot met net een maat groter.

Het voordeel hiervan is dat je sneller groei boven de grond krijgt. In mijn geval gebeurt er de eerste tijd boven de grond niets omdat de activiteit van de fuchsia dan onder de grond plaats vindt. Een ander voordeel is dat je niet zoveel hoeft te gieten.

Fuchsia’s zijn planten die van een koele en vochtige omgeving houden, ze hebben een hekel aan warmte en dan speciaal warmte op de potten. In de zomer kan, door dat de fuchsia te veel water heeft, de wortels die tegen de buitenkant van pot groeien “gekookt” worden.

Binnen de club wordt dit door een aantal leden opgelost om aan de binnenkant van de pot tegen de buitenzijde een dun isolatiemateriaal te plaatsen met de reflecterende zijde naar de buitenkant. Dit materiaal is gewoon te koop bij de bouwmarkt.

Dit geldt vanzelfsprekend alleen voor fuchsia’s die in de zon staan.